top of page
  • itzikcohen1

כך תגיעו לעצמאות כלכלית

עודכן: 17 ביוני 2021


עצמאות כלכלית

ההגעה לעצמאות כלכלית היא יעד נחשק עבור מרבית האנשים. הניסיון מלמד שעל ידי ביצוע הפעולות הנכונות ניתן להגיע לעצמאות כלכלית שתאפשר לנו גם ביטחון כלכלי וגם את רמת החיים שתמיד רצינו. אם כך, זה מהי בעצם עצמאות כלכלית ? ומהי הדרך הנכונה והטובה ביותר להגיע אליה? מורה נבוכים לפניכם.



רבים מאיתנו מייחסים עצמאות כלכלית למצב שבו היקף הנכסים שלנו או ההכנסות הפסיביות שלנו מאפשרים לנו ביטחון כלכלי ברמה שבה אנחנו לא חייבים לעבוד מתוך צורך כלכלי – הישרדותי.


לראייתי, עצמאות כלכלית אמיתית היא לא רק הגעה לנקודת האיזון שבה אנחנו יכולים לשרוד כלכלית ללא עבודה אלא להגיע למצב שבו נוכל לחיות ברווחה כלכלית וברמת חיים מספקת ומאפשרת.


בשביל להשיג את היעד, חשוב להבין שהחתירה לעצמאות כלכלית היא נגזרת של התפתחות אישית. היא בגדר דרך חיים שעלינו להתמיד בה, ליישם אותה באופן מלא - ולחיות אותה ואיתה. היא לא מתרחשת במקרה.


לפניכם רשימה של עשרה צעדים שאם תנקטו בהם, הם יקרבו אתכם מאוד בדרך להשגת השאיפה המיוחלת – להיות עצמאיים כלכלית.


1. החליטו והתחייבו


פעמים רבות הנטייה שלנו לרצות משהו מסתכמת כהתלהבות קצרת מועד או שהיא נשארת תיאורטית בלבד. בשביל להצליח להגיע לעצמאות כלכלית, חשוב להפנים שיש צורך להשקיע זמן בלימוד מתמיד של העולם הכלכלי ובשמירה על משמעת עצמית. אם תחליטו מראש שזאת מטרה עליונה עבורכם – יהיה לכם קל יותר להגיע ליעד. ההתמדה היא קריטית. ברגעים המאתגרים יותר תדאגו להזכיר לעצמכם שמדובר בירידה לצורך עלייה גדולה שתגיע בהמשך.


2. צרו רשימת יעדים ברורה


בשביל להשיג יעד מורכב יש ליצור רשימת יעדים ברורה. היעדים האלו הם אירועים כלכליים משמעותיים שישמשו לכם כציוני דרך בדרך למטרה. חשוב מאוד להקפיד שהיעדים יהיו מדידים ושיהיה ניתן לעקוב אחריהם. כך תמיד תוכלו למקם את עצמכם ולהבין איפה אתם עומדים בחתירה שלכם לעצמאות כלכלית.


אולי חשוב מכל, ברגע שתשיגו כל יעד בדרך – תרגישו סיפוק, תרגישו הנאה, תרגישו שאתם מצליחים. זה יעזור לכם להתמיד, יעניק לכם מוטיבציה ויגרום לכם ליהנות מהמסע. בהתחשב בכך שחיינו דינאמיים, במרוצת החיים בהחלט אפשר ולעיתים אף מומלץ לעדכן את הרשימה עם יעדים חדשים.


3. התייחסו לעצמכם כעסק לכל דבר ועניין


בין אם אתם עובדים כשכירים או כעצמאים – התייחסו אל עצמכם בתור עסק או בתור נכס שאתם משביחים לאורך השנים. השקיעו בהתפתחות האישית והמקצועית שלכם על ידי רכישה של כישורים, השחזה של מיומנויות קיימות, קריאת ספרים ויצירת קשרים עסקיים. אלו יאפשרו לכם להתפתח ולצמוח כבני אדם ויגדילו את יכולת ההכנסה שלכם.



4. הרימו את הסטנדרטים שלכם


כולנו חיים על פי סטנדרטים שהגדרנו לעצמנו או שהגדירו עבורנו. אלו יכולים להיות סטנדרטים בתחום העסקי, הכלכלי, הבריאותי, הערכי, האסתטי ואלו שקשורים למערכות היחסים שלנו. בשביל להגיע לעצמאות כלכלית, מומלץ ליצור סטנדרטים חדשים של רמת חיים ולשמור על מחויבות לנושאים הכלכליים השונים שבחייכם.

לא משנה כיצד נהגתם עד היום, החליטו מה חשוב עבורכם – ותדאגו להשקיע בו את כל כולכם. במקום להסתפק בקיים ובמצוי, החליטו בעצמכם מה הוא הרצוי באמת. כך תוכלו להשיג גם את היעדים שבדרך וגם את היעד הסופי – עצמאות כלכלית.



5. צרו לעצמכם סביבה תומכת למטרה


אנשים רבים חיים בתוך סביבה שלפחות מבחינה כלכלית לא מקדמת אותם, לא עוסקת בנושא וגורמת להם להתפשר על המצוי במקום לשאוף לרצוי. אחד הכלים החשובים שאנחנו יכולים ליצר לעצמנו הוא סביבה שעוסקת בנושא המשותף ליעדים שלנו.


אפשר למצוא אנשים עם מטרה משותפת דרך מסגרות של לימודים לא פורמאליים, דרך פורומים או קבוצות בפייסבוק ואפילו באמצעות צריכה של תכנים דרך פודקאסטים, ספרים והרצאות.


חלופה נוספת ומאוד מומלצת היא לשכור את שירותיו של מומחה שיוכל ללוות ולהדריך אתכם ולעזור לכם ליישם את הפתרונות הטובים ביותר עבורכם.


מצאו מהן הדרכים שאתם מתחברים אליהן, ותדאגו להתמיד לאמץ אותן לתוך היום-יום שלכם, כחלק מההתקדמות שלכם לעבר עצמאות כלכלית.



6. שלמו לעצמכם קודם


מניסיון אישי ומתוך פעילות עם לקוחות רבים, אחד "הטריקים" היעילים לצבור הון הוא להפעיל מנגנון, שבו עוד לפני שאתם משתמשים בהכנסות הקבועות שלכם לצורך מימון המחייה עצמה, אתם דואגים שתהיה הוראות קבע שתשתמש בנתח מסוים מההכנסה השוטפת בשביל לחסוך ולהשקיע. זוהי התחייבות להשקעה בדרך לעצמאות כלכלית, ועדיף שהיא תהיה שוטפת וקבועה ושתקבל עדיפות ראשונה.


לאחר ששילמתם קודם כל לעצמכם, השתמשו בכסף הנותר לצורך מימון המחייה. התאימו את אורח החיים שלכם בהווה רק לאחר שהשקעתם בעתיד. אני ממליץ ללקוחות שלי להגדיל באופן הדרגתי את החיסכון החודשי, את סכום ההפקדות, את הכסף שהם משלמים לאני העתידי שלהם. ניתן להציב יעד לעשות זאת בכל חצי שנה, בין אם על ידי צמצום ההוצאות או הגדלת ההכנסות – או גם וגם.


7. צברו חובות טובים


באופן כללי, ישנם 2 סוגים עיקריים של חובות: חוב חיובי וחוב שלילי. חוב שלילי הוא חוב שנוצר למטרות צריכה (רכב יפה יותר, טיולים בחו"ל - וכד'). חוב חיובי הוא חוב שנוצר למטרת השקעה וצמיחה.


בשביל ליצור חובות חיוביים כדאי להכיר אפשרויות מינוף שונות, כמו לקיחת הלוואות בריביות טובות על בסיס מוצרים פנסיוניים וחסכונות פרטיים או כנגד נכס נדל"ן שבבעלותכם. חוב חיובי הוא חוב שדרכו אתם מייצרים כסף חדש שעובד בשבילכם, במקום שאתם תעבדו על מנת להחזיר אותו. מומלץ וכדאי להכיר את הזדמנויות ואת האפשרויות השונות העומדות בפניכם.



8. בצעו השקעות תמיד (גם כשהשוק בירידה)


הכלכלה מאופיינת בתנודתיות ובמחזוריות. בכל הקשור להשקעות, חלק מכללי המשחק הם שיהיו תקופות יותר טובות ופחות טובות. תקופות של גאות ותקופות של שפל. חשוב להכיר את הנתונים, ההיסטוריה וחוקי הכלכלה, לשמור על עקביות באסטרטגיית ההשקעות גם בתקופות הפחות טובות, ולא לבצע טעויות מתוך לחץ או חששות לגיטימיים, אשר בד"כ מהווים את הקרקע לביצוע טעויות כלכליות קשות.


זה רלוונטי בנדל"ן, בעסקים ובהשקעות בשוק ההון. כל עוד תיצמדו לאסטרטגיה המקורית, תמשיכו להשקיע באופן הנכון עבורכם, תבינו את החוקים ותקפידו עליהם, מבלי להיות מושפעים יותר מדי מרחשי הרקע – תשמרו על יציבות ותקטפו את הפירות.


9. צרו רשתות ביטחון


אני ממליץ ללקוחות שלי לשמור בצד, ברמת סיכון נמוכה, חצי שנה של הכנסות לצורך מימון המחייה הבסיסית שלהם. הסכום הזה ישמש ככרית ביטחון כלכלית לכל מקרה שלא יהיה, ויאפשר להם ולכם לקחת סיכונים גדולים יותר עם ההכנסות השוטפות שלכם.


המלצה נוספת היא לרכוש ביטוחים שונים, לוודא שאתם ומשפחתכם מוגנים כלכלית לאירועי החיים השונים – אובדן כושר עבודה, תאונה, מחלה. הביטוחים הללו ייתנו מענה לסיטואציות רפואות שונות ויעניקו לכם אפיק פרנסה מהביטוח במידת הצורך.


רשת ביטחון נוספת תוכלו ליצור על ידי גיוון מקורות ההכנסה שלכם בשגרה. שכיר יכול להיות גם עצמאי, עצמאי יכול לפתוח יותר מעסק אחד, וכולם יחד יכולים ליצור השקעות שיניבו עבורם הכנסה פאסיבית.


רשתות הביטחון הללו יאפשרו לכם לקחת סיכונים גדולים יותר - אך עדיין להתנהל באחריות.


10. אל תשכחו ליהנות מהדרך


בשביל להשיג עצמאות כלכלית בעתיד - יש לעשות ויתורים בהווה. אלו יכולים להיות ויתורים מאתגרים ובכל מקרה יהיו מכשולים ואתגרים בדרך. בחלק מהמקרים מדובר בלקיחת צעד אחד אחורה בשביל לקפוץ בעתיד כמה צעדים קדימה.


הקפידו להזכיר לעצמכם מהי המטרה הגדולה, מהו היעד האמיתי שלכם. מהי הסיבה שאתם עושים את כל זה. דמיינו כיצד תרגישו בזמן שתשיגו ביטחון כלכלי אמיתי ואפשרויות עבורכם ועבור הילדים שלכם.


דמיינו כיצד תרגישו בזמן שתשיגו את היעדים הקטנים יותר שמחכים לכם בדרך. השגת עצמאות כלכלית היא הישג אדיר, הישג ממנו תוכלו ליהנות במשך זמן רב. בדרך לעצמאות כלכלית תלמדו הרבה, תכירו אנשים דומים, תפתחו יכולות ותחוו חוויות. תלמדו על עצמכם ועל החיים.


קשה להדביק מחיר לתחושת המסוגלות, הסיפוק, המשמעות וההנאה שתפיקו מהשגת היעד שלכם. אם תזכרו זאת בכל שלב, ללא ספק תוכלו ליהנות מאוד גם מהדרך.



פוסטים אחרונים

הצג הכול

הירשמו לקבלת עדכונים וטיפים חשובים שיחסכו לכם כסף רב!

מבטיחים לשלוח לכם תוכן שיכול להועיל לכם ולא להעביר את המייל שלכם לאף גורם אחר. תוכלו להסיר עצמכם מרשימת התפוצה בכל עת.

!תודה שנרשמתם

היה זה אברהם לינקונלן שאמר 
"לו היו לי שמונה שעות לכרות עץ, הייתי משקיע שש שעות מהן להשחיז את הגרזן".  

 

כמי שעוסק בתכנון פיננסי ופרישה כבר למעלה מעשור, נוכחתי לגלות שיש חשיבות מכרעת לתכנון נכון של העתיד הכלכלי שלנו וביצוע הפעולות המתאימות.

 

אני מקווה שהתכנים באתר זה עוזרים לכם להשחיז את הגרזן ולו במעט.
 

איציק כהן

איציק כהן
bottom of page