top of page
  • itzikcohen1

פוליסת חסכון - יתרונות וחסרונות


פוליסת חסכון

אחד ממכשירי ההשקעה הפופולריים ביותר הקיימים בשוק הישראלי כיום הוא מוצר הנקרא "פוליסת חסכון". הנתונים מלמדים כי בשנים האחרונות כסף רב מנותב להשקעה בפוליסות אלו, שלמעשה מהוות חלופה למוצרים הפיננסיים של בתי ההשקעות והבנקים. פוליסת חסכון בהחלט יכולה להוות מוצר איכותי ונכון במקרים רבים, ולשמש אותנו לצורך התכנון הפיננסי המשפחתי שלנו. בכתבה זו נרחיב על המוצר שכדאי להכיר על שלל יתרונותיו וחסרונותיו.


בואו נתחיל מלהבין - מהי פוליסת חיסכון?


פוליסת חיסכון היא מוצר פיננסי המנוהל בידי חברות הביטוח, באמצעותו ניתן להשקיע כסף בשוק ההון או באפיק השקעה לבחירתו של הלקוח ובאופן המותאם לצרכיו. על אף השימוש במילה פוליסה, אין מדובר במוצר ביטוחי או פנסיוני, אלא במעין חיסכון לטווח ארוך, הדומה לקופת גמל או לחיסכון פנסיוני.


יתרונות בולטים של המוצר


מגוון מסלולי השקעה חברות הביטוח בישראל עוסקות כבר שנים רבות בהשקעות ומחזיקות מחלקות השקעה מקצועיות ונרחבות בתחומי ההשקעה השונים. החברות מציעות מגוון רחב של מסלולי השקעה אקטיביים ופאסיביים ופרופיל סיכון שונה - וכך ניתן לבצע התאמות ספציפיות למשקיע.


השקעות אלטרנטיביות מאחר וחברות הביטוח מנהלות כסף רב, ואסטרטגיית ההשקעה שלהן היא חסכון ארוך טווח - יש להן את המוטיבציה והאפשרות הרגולטורית לשלב בתיקי ההשקעות שלהן גם אפיקי השקעה נוספים על שוק ההון, כמו למשל נדל"ן מניב, הלוואות פרטיות, קרנות גידור ו – Private Equity. ההשקעות המגוונות יוצרות פיזור והזדמנויות השקעה אשר מהווים פוטנציאל להגדלת תוחלת הרווח תוך כדי הקטנת הסיכון.


הטבות מס:


דחיית מס אם אתם מחזיקים בניירות ערך באופן ישיר (נניח בתיק השקעות המנוהל בבית השקעות), ואתם רוצים לשנות את הפוזיציה שבה הכסף שלכם מנוהל, נניח ממסלול של 100% מניות למסלול של 100% אג"ח ממשלתי - אתם צריכים למכור את התיק ולבצע אירוע מס.

בפוליסת חסכון אתם יכולים לבצע שינוי של מסלול ההשקעה בתוך הפוליסה, ממסלול מניות למסלול אג"ח ממשלתי, וזאת מבלי שהדבר יהיה כרוך באירוע, כך שלמעשה אתם משלמים את המס רק כאשר אתם מושכים את הכסף אליכם מחוץ לפוליסה. ייתרון מיסויי זה נקרא "דחיית מס", והוא מאפשר לכם גמישות רבה בניהול ההשקעות.


הטבת מס לאוכלוסיה מבוגרת תיקון 125 ד' מאפשר לילידי 1948 והלאה ליהנות מהטבת מס בגין פטור על הרווחים בפוליסה, עד לתקרה של כ- 16,500 ₪ לזוג או כ- 13,500 ₪ ליחיד בכל שנה.


שקיפות גבוהה - באתר ביטוח נט ניתן לצפות בביצועים ובתוצאות לאורך זמן ולערוך השוואה בין הקיים למכשירי ההשקעה הנוספים.


דמי ניהול אחידים וברורים - בעוד שבאפיקי השקעה אחרים עשויות לחול תנודות בדמי הניהול של הקרן, לאורך חיי פוליסת החיסכון מעוגנים דמי ניהול בהיקף שאינו משתנה - כפי שנקבע בהסכם בין הצדדים.


נזילות מלאה - ניתן למשוך את הכסף הקיים בקופה בכל עת ולבצע משיכה מלאה או חלקית, ואפשר להנחות את הגוף המנהל לבצע משיכות חודשיות קבועות כדי ליצור תזרים חודשי קבוע.


סכומי הפקדה גמישים ללא תקרה ניתן לבצע הפקדה בהוראת קבע של כמה מאות שקלים או להפקיד סכומי כסף משמעותיים ללא תקרה.


מאפשרת הלוואה ביחס לכספי החסכון הגופים השונים מציעים תנאים שונים בכל הקשור לאחוז ההלוואה שניתן ליטול ביחס לחסכון וגם בגין הריביות המתאפשרות. באופן כללי ניתן לומר כי לרוב ניתן לקבל הלוואה באחוזי מימון גבוהים (עד ל-80%) ובמקרים רבים בתנאי ריבית טובים (הטובים שבהם פריים מינוס חצי) ע"ח הכספים הצבורים. אפשרות זו מאפשרת מינוף זול של הכספים הקיימים וניתן להשתמש בכלי זה במסגרת תכנון פיננסי משפחתי.


החסרונות של פוליסת חסכון

  • לא ניתן לנייד את הפוליסה אם רוצים להחליף את חברת הביטוח שמנהלת את הכספים.

  • לא ניתן לקבל מידע ספציפי על ניירות הערך או ההשקעות הקיימות במוצר, אלא רק את תמהיל ההשקעות.

  • נתונים אודות שינויים בתשואות מתעדכנים אחת לחודש.

  • בניגוד לקרנות נאמנות, לא ניתן לקזז בגין רווחים/הפסדים בניירות ערך אחרים בהם השקעתם.

  • אין הטבות מס בגין ההפקדה ולא ניתן לממש כקצבה מוכרת בדומה לקופת גמל להשקעה.


לסיכום


פוליסת חסכון היא מוצר איכותי לחסכון ולמינוף החסכונות הפרטיים שלנו. יש לבחון אותה ביחס לאלטרנטיבות במסגרת תכנון פיננסי משפחתי מקיף.


פוסטים אחרונים

הצג הכול

הירשמו לקבלת עדכונים וטיפים חשובים שיחסכו לכם כסף רב!

מבטיחים לשלוח לכם תוכן שיכול להועיל לכם ולא להעביר את המייל שלכם לאף גורם אחר. תוכלו להסיר עצמכם מרשימת התפוצה בכל עת.

!תודה שנרשמתם

היה זה אברהם לינקונלן שאמר 
"לו היו לי שמונה שעות לכרות עץ, הייתי משקיע שש שעות מהן להשחיז את הגרזן".  

 

כמי שעוסק בתכנון פיננסי ופרישה כבר למעלה מעשור, נוכחתי לגלות שיש חשיבות מכרעת לתכנון נכון של העתיד הכלכלי שלנו וביצוע הפעולות המתאימות.

 

אני מקווה שהתכנים באתר זה עוזרים לכם להשחיז את הגרזן ולו במעט.
 

איציק כהן

איציק כהן
bottom of page