top of page
  • itzikcohen1

הכנסה פסיבית - המדריך המלא

עודכן: 17 ביוני 2021


הכנסה פסיבית
הכנסה פסיבית

צמד המילים "הכנסה פסיבית" מהווה חלום ורוד ובלתי מושג עבור מרביתנו. הרעיון שנגיע למצב שבו כסף ונכסים יעבדו עבורנו וייצרו לנו הכנסה יציבה שדורשת מאיתנו מינימום מאמץ נראית לנו כדבר טוב מידיי ולכן מרביתנו נמנעים מלעסוק בו.


במהלך חיינו כולנו נתקלנו בפרסומות או משווקים שביקשו לשכנע אותנו לבצע השקעות לא אמינות כמו השקעה בנדל"ן מניב במדינת עולם שלישי עם תשואה מובטחת של 10% או להשקיע 10 דקות ביום כדי להגיע להכנסה חודשית של 30,000 ₪ וכד'.


בנוסף מפעם לפעם אנו נתקלים בכתבות בעיתונות אודות מקרים קורעי לב בהם אנשים השקיעו את החסכונות שלהם בחברות שנראו מבטיחות ויציבות שהתבררו כהונאה או קרסו כלכלית וכך אימתו לנו חששות קיימים.


אז נכון, בדרך ליצירת השקעה פסיבית (גם אם היא מאוד לגיטימית) ישנם סיכונים ועלינו להיות מודעים אליהם (ולנסות להפחית אותם) אך הם קיימים. אין זה אומר כי בעקבות זאת יש להירתע מהנושא בכללותו ולהימנע ממנו ובכך למעשה להימנע גם מלהתקדם לעבר יצירת מקורות אמיתיים ואיכותיים של הכנסה מסוג זה.


כמי שעוסק בתכנון פיננסי למעלה מעשור וליווה כבר מאות רבות של משפחות, אני יודע עד כמה יצירת מקורות של הכנסה פסיבית היא אפשרית ולמעשה יותר מכך! היא הכרחית.


במציאות הכלכלית הנוכחית שלנו במדינת ישראל אנחנו לא יכולים להרשות לעצמנו שיצירת הכנסה פסיבית תישאר בגדר חלום או כמשהו שאנחנו דוחים לעתיד הרחוק. אלא עלינו להתייחס אליה כאל כלי חשוב ומהותי בתכנון הפיננסי שלנו ושל משפחתנו.


אם נסתמך על הכנסתנו מעבודה בלבד כלומר הכנסה שהיא 100% אקטיבית אנחנו למעשה גוזרים על עצמנו ועל משפחתנו רמת חיים וביטחון כלכלי נמוכים משמעותית מהפוטנציאל שלנו ומעמידים עצמנו במצב שבו אנחנו פגיעים מאוד מבחינה כלכלית.



מדוע אנחנו חייבים ליצר לעצמנו הכנסה פסיבית?

  1. תוחלת החיים הארוכה – זה לא סוד שאנחנו נהנים כיום מתוחלת החיים הארוכה ביותר בתולדות המין האנושי כך שלמעשה באותה כמות של שנות עבודה אנחנו נדרשים לממן יותר שנות חיים. עובדה שמחייבת לקחת על עצמנו אחריות כלכלית באופן שלא נעשה בעבר.

  2. שוק התעסוקה – ברבים מהעיסוקים הקיימים כיום במשק ובמיוחד כאלו המבוססי טכנולוגיה אנחנו מתקשים לשמור על רמות הכנסה יציבות גם בגילאי 50 פלוס.

  3. הממשלה - יותר ויותר מדינות ובניהן גם ישראל מושכות את ידן מלהתמודד באופן אקטיבי עם הנושא ההכנסה שלנו בגיל הפרישה מהסיבה הפשוטה שהן פשוט לא יכולות להרשות לעצמן לסבסד פנסיה ממושכת של אוכלוסייה הולכת וגדלה.

  4. שינויים לא צפויים – חשיפה למה שנהוג לכנות "ברבורים שחורים" (קישור לכתבה) פיטורים, מגפות, מחלה קשה, גירושים כו'.

כלומר במציאות הכלכלית כיום אנחנו חייבים לתכנן את העתיד הכלכלי שלנו באופן אקטיבי על מנת להימנע מירידה חדה ברמת החיים שלנו בעתיד.


הכנסה פסיבית יכולה לספק לנו ביטחון כלכלי, להוות קרקע יציבה לשינויים שאנחנו רוצים לבצע בחיים (לצאת לעצמאות, להחליף מקום עבודה וכו') ולאפשר לנו רמת חיים גבוהה יותר ובטוחה יותר.




אז מאיפה מתחילים?

לפני שנתחיל חשוב שנשים לב שלכל אחד מאיתנו "פרופיל כלכלי" ייחודי הכולל את הגיל שלנו, המצב המשפחתי, הרפואי, רמת ההכנסה הנוכחית והעתידית, ההשכלה הפיננסית וכד'.


כלומר לכל אחד מאיתנו יש "חבילה" של תכונות, נכסים היסטוריה כלכלית וצפי לעתיד יחד איתם אנחנו יוצאים לדרך בעת יצירת הכנסה פסיבית ולכן הפתרונות והדרך של כל אחד מאיתנו יהיו שונים. ועם זאת כללי היסוד הם רלוונטים וחשובים מאוד עבור כולנו ולגביהם אבקש להרחיב.


כיצד מיצרים הכנסה פסיבית?

למעשה הכנסה פסיבית נוצרת ע"י שימוש בהשקעה של כסף וזמן והיחס בניהם.

כלומר ישנן הכנסות פסיבית שניתן לייצר ע"י הסתמכות משמעותית יותר של השקעת זמן ופחות על כסף. והשקעות פסיביות שניתן ליצר ע"י שימוש משמעותי יותר בכסף ופחות בזמן.


דוגמאות להכנסה פסיבית מבוססת זמן:

  • זכויות יוצרים – צילום ומכירת תמונות, סרטונים, שירים, טקסטים וכד'.

  • בניית נכסים דיגיטלים – אתרי תוכן, בלוגים וכד'

  • הכנה ומכירה של קורס דיגיטלי – הנגשת ידע לאחרים בקורס מסודר תמורת תשלום.

  • שיווק שותפים – כלומר מכירת מוצרים או שירותים של מישהו אחר וקבלת עמלה תמורת זאת.

למעשה הכנסה פסיבית מבוססת זמן היא דומה לפעילות הנדרשת לצורך יצירת הכנסה מיגיעה אישית/הכנסה אקטיבית רק שיש בה מרכיב של מינוף הזמן לאחר השקעה.


פוטנציאל ההכנסה מסוג זה עשוי להיות משמעותי אך יצירת הכנסה מסוג זה איננה מתאימה לכל אחד או לכל שלב בחיים.


אם הנושאים לעיל מעניינים ואינטואטיבים עבורכם ואתם רואים עצמכם משקיעים זמן נוסף ללמוד ליישם מודל שכזה. זאת בהחלט דרך טובה ואמיתית להגדיל את לייצר מקורות הכנסה נוספים שיתפתחו עם הזמן להיות יותר ויותר פסיביים.


דוגמאות להכנסה פסיבית מבוססת כסף:

  • השקעה בדירה להשקעה – ייתרון מיסויי משמעותי בהכנסה משכר דירה עד 5,070 ₪ (פטור) ואף מעבר לכך (מס נמוך יחסית). שוק יציב וביקש יחסית קשיח.

  • השקעה בנדל"ן מניב בחו"ל – תאפשר לנו פיזור של ההשקעות, לרוב תשואה גבוהה יותר מזו הקיימת בארץ והזדמנויות רבות להשתתף בהשקעות מסוגים שונים (מולי פמיילי, רכישת בניינים עם שותפים וכד') אשר לרוב פחות זמינים להשקעה בארץ.

  • השקעה במכשירי חוב – מכשירי השקעה אשר מאפשרים לנו לקבל ריבית על השקעות הכסף שלנו בין אם בהלוואות חברתית, קרנות חוב, אג"ח וכד'

  • השקעה במניות מניבית דיבדינדים – ישנן חברות שמחלקות באופן קבוע ועקבי את הרווחים שלהן, בניית תיק מניות המחלקות דיבידנד יכול ליצור הכנסה תקופתית קבועה.

לסיכום - השאיפה לעבר הכנסות פסיבית היא באחריותנו ונדרשת עבור כל אחד על מנת להגיע לרווחה כלכלית וליצור לעצמנו עמידות כלכלית למצבי החיים השונים. קיימים סוגים שונים של השקעות פסיביות ועלינו למצוא את החלופות המתאימות לנו בהתאם לרמת העניין והפרופיל הכלכלי שלנו.

הירשמו לקבלת עדכונים וטיפים חשובים שיחסכו לכם כסף רב!

מבטיחים לשלוח לכם תוכן שיכול להועיל לכם ולא להעביר את המייל שלכם לאף גורם אחר. תוכלו להסיר עצמכם מרשימת התפוצה בכל עת.

!תודה שנרשמתם

היה זה אברהם לינקונלן שאמר 
"לו היו לי שמונה שעות לכרות עץ, הייתי משקיע שש שעות מהן להשחיז את הגרזן".  

 

כמי שעוסק בתכנון פיננסי ופרישה כבר למעלה מעשור, נוכחתי לגלות שיש חשיבות מכרעת לתכנון נכון של העתיד הכלכלי שלנו וביצוע הפעולות המתאימות.

 

אני מקווה שהתכנים באתר זה עוזרים לכם להשחיז את הגרזן ולו במעט.
 

איציק כהן

איציק כהן
bottom of page