top of page
  • איציק כהן

מה ברבורים יכולים ללמד אותנו על היערכות לאירוע הגדול הבא?

עודכן: 5 ביוני 2021

נתחיל מברבורים.


במשך מאות שנים האירופאים היו בטוחים שכל הברבורים שקיימים בעולם הם לבנים, וזאת מכיוון שהם לא ראו אף פעם ברבור בצבע אחר.


כאשר האירופאים הגיעו לראשונה לאוסטרליה הם ראו בפעם הראשונה ברבור שחור, ולמעשה אותה תצפית על ברבור שחור שינתה את כל ההנחות שלהם בנוגע לצבעם של ברבורים.


מטאפורת הברבור השחור אשר הופיעה בספרו הנהדר של נאסים ניקולס טאלב "הברבור השחור", היא מטאפורה לאירוע נדיר ובלתי צפוי בעל השפעה דרמטית על חיינו.


ההיערכות הטובה ביותר לברבורים שחורים נעשית באמצעות תכנון פיננסי מקיף ומתן מענה ספציפי ככל שאפשר למצבי החיים השונים. מה ברבורים יכולים ללמד אותנו על היערכות לאירוע הגדול הבא?

מבחינתו של טאלב, החיים שלנו מתנהלים בין אירוע של ברבור שחור אחד למשנהו.


האירועים הפוליטיים-חברתיים המשמעותיים ביותר הם ברבורים שחורים, ולא חסרות דוגמאות: מלחמת האזרחים בצרפת,


עליית היטלר לשלטון והמלחמה שבעקבותיה, עליית הקנאות האסלאמית, 11 בספטמבר והאביב הערבי, התפשטות האינטרנט, המפולת בשוק המניות של 2008, התפרצות נגיף הקורונה ועוד.


ברבורים שחורים הם גם מגפות, טרנדים של אופנה, רעיונות, אסכולות של אומנות, תגליות מדעיות, התפתחויות טכנולוגיות ופריצות דרך רפואיות, למעשה כמעט כל דבר בעל חשיבות בסביבתכם יכול להתאים להגדרה זאת.


גם חיינו האישיים מתנהלים בין ברבור שחור אחד למשנהו – חשבו על אירועים משמעותיים שהתרחשו בחיים שלכם, למשל מציאת בן זוג, בחירת מקצוע, בגידות רומנטיות, תאונה או מחלה – כולם ברבורים שחורים.


אם כן, קל לראות שהחיים הם השפעה מצטברת של קומץ זעזועים משמעותיים – חיוביים או שליליים – ועם זאת, רבים מתעלמים מהשפעתם המכרעת של הברבורים השחורים.


הכרה בהופעתם של אירועים חד פעמיים אך בעלי משמעות גדולה דורשת מאיתנו יכולת להגיב לברבורים שחורים ולהגן על עצמנו מפניהם מבעוד מועד, ולגלות גמישות כאשר הם מגיעים.


ניהול סיכונים מושכל, הכולל שימוש בכלים פיננסיים ורכיבי ביטוח, יכול להגן עליכם כלכלית מפני ברבורים שחורים, ובמקרים מסוימים אף לאפשר לכם לנצל אותם לטובתכם.


כרית ביטחון כלכלית


ההיערכות הטובה ביותר לברבורים שחורים נעשית באמצעות תכנון פיננסי מקיף ומתן מענה ספציפי ככל שאפשר למצבי החיים השונים. עם זאת, אחד מכללי האצבע החשובים שכדאי לאמץ הוא: יצירת כרית ביטחון כלכלית.

איך זה עובד?

אנחנו לא תמיד שמים לב לזה, אבל ההוצאות השוטפות שלנו הן פחות או יותר קבועות, זאת אומרת שלכל אדם או תא משפחתי יש את הצורך התזרימי השוטף שלו.


לכן יש להביא בחשבון שאומנם בשגרה יש לנו מענה לצורך זה, אך אירוע של ברבור שחור יכול לעצור את הכנסתנו או לדרוש מאיתנו הוצאה גדולה באופן מיידי, ולכן הסדרת כרית ביטחון כלכלית היא הכרחית להתמודדות עם אירועים אלו.

מה כדאי לעשות בפועל? שמירת סכום כסף באפיק חיסכון נזיל וסולידי, בגובה של שישה חודשי צריכה, ברמת סיכון אפסית ובנזילות מיידית.

*הערה בנוגע לסכום של כרית הביטחון: חשוב לשים לב שמדובר בכלל אצבע, עצמאים ובעלי עסקים לרוב יצטרכו כרית ביטחון גדולה יותר, במיוחד אם הם עוסקים בתחום אשר טומן בחובו תנודתיות גבוהה בהכנסות – עונתיות, הוצאות קבועות גבוהות וכדומה. כשמגיע ברבור שחור, כרית ביטחון מותאמת יכולה לעשות את ההבדל בין להיות או לחדול.


פוסטים אחרונים

הצג הכול

הירשמו לקבלת עדכונים וטיפים חשובים שיחסכו לכם כסף רב!

מבטיחים לשלוח לכם תוכן שיכול להועיל לכם ולא להעביר את המייל שלכם לאף גורם אחר. תוכלו להסיר עצמכם מרשימת התפוצה בכל עת.

!תודה שנרשמתם

היה זה אברהם לינקונלן שאמר 
"לו היו לי שמונה שעות לכרות עץ, הייתי משקיע שש שעות מהן להשחיז את הגרזן".  

 

כמי שעוסק בתכנון פיננסי ופרישה כבר למעלה מעשור, נוכחתי לגלות שיש חשיבות מכרעת לתכנון נכון של העתיד הכלכלי שלנו וביצוע הפעולות המתאימות.

 

אני מקווה שהתכנים באתר זה עוזרים לכם להשחיז את הגרזן ולו במעט.
 

איציק כהן

איציק כהן
bottom of page